Asuminen

Miten varaan saunavuoron tai autopaikan?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, niin katsotaan yhdessä sinulle sopiva saunavuoro tai autopaikka.

Mistä saan lämpötolpan avaimen?

Jos sinulla on meiltä vuokrattu lämpötolpallinen autopaikka, voit noutaa tolppaan sopivan avaimen tai poletin lukkoliikkeestä Klaukkalasta, osoitteesta Kiikkaistenkuja 1. Palauta poletti kun muutat asunnosta pois.

Kuuluuko netti vuokraan? Miten saan ilmaisen netin käyttööni?

Elisan nettiyhteys perusnopeudella kuuluu vuokraan useimmissa Nurmijärven Kotien kohteissa. Voit hankkia ilmaisen netin helposti osoitteessa elisa.fi/netti .

Ilmainen nettiyhteys ei ole saatavilla seuraavissa kohteissa: Myllärintie 2, Lepsämäntie 3-5, Puistotie 11, Puurata 1, Vesitornintie 2, Toukolantie 1, Kaivotie 17-19, Rajamäentie 7. Kaikissa muissa kohteissa netti on saatavilla.

Saanko ladata sähköautoani sähkötolpasta?

Valitettavasti sähköautoja ei voi ladata sähkötolpasta. Lämmitystolppa on tarkoitettu vain ajoneuvon esilämmittämiseen käynnistämistä varten. Sähköauton moottorin esilämmitys on sallittua.

Jos sinulla on sähköauto ja haluat keskustella tai kysyä sähköauton latauksesta, ole yhteydessä asiakaspalveluun.

Asunnossani on liian kuuma tai liian kylmä. Miten toimin?

Lämpötila voi joskus nousta tai laskea hetkellisesti, jos ulkolämpötilassa tapahtuu nopea muutos. Jos huomaat, että asunnossa on pitkän aikaa liian kylmä tai liian kuuma, ole yhteydessä huoltoon, joka voi tulla tarkistamaan esimerkiksi ilmanvaihdon ja patterit.

Asunnon kunnossapito

Mikä on ennakkotarkastus ja mitä siinä tarkastetaan?

Ennakkotarkastus tehdään asunnossa ennen asukkaan poismuuttoa. Ennakkotarkastuksia tehdään tällä hetkellä vain tarpeen mukaan, ja niistä sovitaan asukkaan kanssa etukäteen.

Jos sinulla on lemmikkejä, niin ilmoita niistä irtisanomisilmoituksen yhteydessä, jotta voimme ottaa ne huomioon mahdollisessa ennakkotarkastuksessa. Ennakkotarkastuksessa arvioidaan asunnon kunto päällisin puolin. Emme ota kuvia asutusta asunnosta, vaan teemme ainoastaan muistiinpanoja.

Mikä on asunnon lopputarkastus ja mitä siinä tarkastetaan?

Asunnon lopputarkastus tehdään heti sen jälkeen, kun olet muuttanut asunnosta pois. Lopputarkastuksessa tarkistetaan, että asunto on vuokrattavassa kunnossa. Jos asunnossa huomataan sellaisia vikoja, jotka eivät ole normaalia asumiseen liittyvää kulumista, niin laskutamme korjauksesta pois muuttanutta asukasta. Normaalia kulumista ovat esimerkiksi pienet naarmut seinissä tai lattiassa sekä satunnaiset naulanreiät seinissä. Sen sijaan esimerkiksi huonosti tehty loppusiivous, rikkoontunut ikkuna tai tupakanhaju voidaan joutua laskuttamaan asukkaalta.

Saanko maalata seiniä?

Kaikkiin asunnossa tehtäviin muutoksiin tulee kysyä kirjallisesti lupa Nurmijärven Kodeilta. Lupa seinien maalaamiselle voidaan yleensä myöntää sillä ehdolla, että seinät palautetaan ennen pois muuttoa takaisin valkoisiksi. Jos asunnossasi on maalauksen tarvetta, voit hakea maalausetupakettia. Lue lisää asukaseduista asukastoiminta ja edut-sivulla.

Saanko asentaa astianpesukoneen?

Kaikkiin asunnossa tehtäviin muutoksiin tulee kysyä kirjallisesti lupa Nurmijärven Kodeilta. Jos asunnossasi on pesukoneliitäntä, niin lupa voidaan yleensä myöntää sillä ehdolla, että astianpesukoneen asentaa ammattilainen. Kun muutat pois, sinun tulee viedä itse hankkimasi astianpesukone mukanasi. Putki tulee myös tulpata pois muuttaessa, ja jos koneen paikalta on poistettu kaappi, se tulee asentaa takaisin.

Saanko asentaa parvekkeelle kissaverkon tai pihalle aidan?

Kaikkiin asunnossa tehtäviin muutoksiin tulee kysyä kirjallisesti lupa Nurmijärven Kodeilta. Lupa voidaan yleensä myöntää kissaverkolle tai kevytrakenteiselle aidalle sillä ehdolla, että se ei aiheuta vahinkoa rakenteille. Verkkoa kiinnittäessä ei saa tehdä reikiä rakenteisiin. Aita ei saa häiritä naapureita eikä aitaa saa laittaa sellaiselle piha-alueelle, joka on asukkaiden yhteistä piha-aluetta. Kaikki itse asennetut asiat tulee poistaa ennen pois muuttoa omalla kustannuksella.

Saanko asentaa ovisilmän tai turvalukon?

Turvalukkoon ja ovisilmään tarvitset aina Nurmijärven Kotien kirjallisen luvan. Kysythän siis meiltä ennen asennusta. Ovisilmä tulee jättää paikalleen, kun muutat pois, koska sen asentaminen vaatii reiän tekemistä oveen. Asentaminen tapahtuu aina asukkaan omalla kustannuksella, eikä niistä makseta korvausta tai hyvitystä poismuuton yhteydessä.

Saanko asentaa kaihtimet ikkunoihin?

Lasien väliin tuleviin kaihtimiin tarvitaan aina Nurmijärven Kotien kirjallinen lupa. Ne tulee myös aina jättää asuntoon, kun muutat pois. Seinään asennettavat rullaverhot voit asentaa ilman Nurmijärven Kotien lupaa, mutta kaihdinta ei saa kiinnittää ikkunanpuitteisiin. Jos olet epävarma, olethan yhteydessä ja varmistat asian ennen asennusta.

Asuntooni kuuluu oma piha tai parveke. Kuka sitä hoitaa?

Asukas vastaa itse oman pihansa hoidosta, ja vastuu koskee sekä omaa etu- että takapihaa. Asukkaan vastuulle kuuluu nurmikon leikkuu sekä viheralueiden, kuten pensasaidan hoito. Lumityöt kuuluvat asukkaan vastuulle sekä omalla piha-alueella että omalla parvekkeella.

Huollon vastuulla on nurmikon leikkuu ja lumityöt yhteisellä piha-alueella siitä alkaen, mihin asukkaiden omat piha-alueet päättyvät.

Huolehdithan erityisesti, että talon seinustat pysyvät omalla piha-alueellasi siisteinä, eivätkä istutukset kasva kiinni seiniin. Ethän istuta mitään kasveja ihan seinän viereen, jotta niiden juuret ja köynnökset eivät vahingoita talon rakenteita. Älä koskaan istuta pihalle seinälle kiipeäviä köynnöskasveja äläkä isoksi kasvavia puita ilman Nurmijärven Kotien lupaa.

Minulla on tuholaisia! Miten toimin?

Tuholaisepäilystä tulee ilmoittaa välittömästi huoltoyhtiölle, mitä nopeammin sitä parempi. Huolto tarkistaa asunnon ja tilaa tuholaistorjujan tarvittaessa. Tuholaistorjunnan alettua on tärkeää noudattaa kaikkia tuholaistorjunnan ohjeita.

Viemäreissä viihtyvä sokeritoukka on ärsyttävä vaiva, mutta niistä ei ole vaaraa. Sokeritoukkia voi torjua esimerkiksi etikalla tai ruokasoodalla, tai laskemalla pienen määrän kuumaa vettä viemäreihin kerran viikossa.

Kalkki kertyy vesikalusteisiin ja kylpyhuoneeseen, mikä avuksi?

Nurmijärven alueella on paikoin kalkkinen vesi, ja kalkkia kertyy helposti esimerkiksi hanoihin ja kylpyhuoneen laattoihin. Hoidathan kylpyhuoneen sekä keittiön hanoja viikoittaisella siivouksella estääksesi kalkin kertymisen. Kalkki lähtee helposti esimerkiksi Marttojen kalkinpoistovinkeillä .

Mitkä asiat kuuluvat asukkaan ja mitkä asiat huoltoyhtiön vastuulle?

Pienet jutut, kuten loisteputkien vaihto, hajulukkojen puhdistus, huoneiston sulakkeet ja liesituulettimen rasvasuodattimen pesu kuuluvat asukkaan vastuulle. Asukkaalle kuuluu myös kaikkien itse hankittujen laitteiden huolto ja asennus. Huollon vastuulle kuuluu vikojen korjaus ja tarkistus, sekä asuntoon kuuluvien kodinkoneiden huoltaminen. Jos et ole varma, kuuluuko jokin asia huollon vai sinun vastuullesi, voit tarkistaa asian Vastuunjakotaulukosta. Jos et löydä etsimääsi tietoa, asiakaspalvelumme auttaa.

Apua ja tukea vuokranmaksuun

Mitä tukia voin saada Kelasta?

Lisätietoja kelan tuista ja sähköisen asiointipalvelun löydät Kelan nettisivuilla .

Selvitä kelasta oikeutesi ainakin seuraaviin tukiin:

Asumisen tuet

Sairauspäiväraha ja tartuntatautipäiväraha

Toimeentulotuki

Työttömyysetuus

Miten saan apua sosiaalitoimistosta?

Voit hakea apua sosiaalitoimistosta sen jälkeen, kun olet ensin hakenut Kelasta asumistukea ja toimeentulotukea.

Nurmijärven Sosiaalitoimen ajantasaiset yhteystiedot löydät heidän Keusoten sosiaalitoimen nettisivuilta .

Mitä tapahtuu, jos en pysty maksaa vuokraa?

Nurmijärven Kotien vuokrien perintää hoitaa Intrum Oy. Jos et maksa vuokraasi eräpäivään mennessä, Intrum lähettää sinulle noin kahden viikon kuluessa postissa maksumuistutuksen, jossa on toimintaohjeet. Sinun tulee maksaa tällä maksumuistutuksella erääntynyt vuokra, perintäkulut ja viivästyskorko Intrumille. Voit olla yhteydessä Intrumin asiakaspalveluun verkossa tai puhelimitse. Soita ensisijaisesti perintäkirjeessä olevaan numeroon, tai p. 09 229 111.

Voinko saada vuokralle maksuaikaa?

Jos et pysty maksamaan vuokraasi eräpäivään mennessä, saat intrumilta ensin maksukehotuksen, ja sen jälkeen perintäkirjeen. Perintäkirjeessä on intrumin yhteystiedot. Ota yhteyttä intrumiin ja keskustele mahdollisuudesta tehdä maksusuunnitelma.

Mitä jos joudun lomautetuksi tai työttömäksi?

Mikäli jäät työttömäksi tai sinut lomautetaan, ilmoittaudu mahdollisimman pian TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi oma asiointi -palvelun kautta.

TE-toimisto tekee työvoimapoliittisen lausunnon, jonka perusteella voit saada työttömyysetuutta. Jos kuulut ammattiliittoon tai työttömyyskassaan, ilmoittaudu myös silloin TE-toimistoon ja selvitä, saatko ansiosidonnaista päivärahaa.

Keski-Uudenmaan TE-palvelut tavoitat puhelimitse p. 040 315 1700.

Voinko menettää kotini maksamattomien vuokrien takia?

Intrum voi tehdä haasteen käräjäoikeuteen, mikäli sinulta kertyy vuokrarästejä useammalta kuukaudelta. Jos sinulla on siis vaikka osakin vuokrasta maksamatta useamman kuukauden ajalta, olet vaarassa menettää kotisi.

Käräjäoikeudesta tuleva tuomio tarkoittaa, että vuokrasopimus päättyy välittömästi ja toimeenpannaan häätö. Ulosottoviranomainen määrää päivämäärän, jolloin asukkaan tulee viimeistään muuttaa pois. Jos asukas ei ole tällöin muuttanut pois, asunto tyhjennetään ja lukot vaihdetaan. Vuokraveloista jää myös merkintä luottotietoihin.

Mikäli et saa vuokrarästiä maksetuksi maksukehotuksen eräpäivään mennessä, kannattaa olla yhteydessä Intrumiin ja tarvittaessa tehdä intrumin kanssa maksusuunnitelma.

Asunnon hakeminen

Haluan hakea asunnon vaihtoa. Miten toimin?

Jos haluat vaihtaa asuntoa Nurmijärven Kodeilla, voit hakea ihan normaalisti asuntoa asuntohakemuksella. Asunnonvaihtohakemukset käsitellään samalla tavalla, kuin kaikki muutkin meille saapuvat hakemukset, ja saat yleensä jo seuraavana arkipäivänä meiltä vahvistusviestin hakemuksen saapumisesta.

Voinko hakea asuntoa, jos minulla on Nurmijärven Kodeille vuokravelkaa?

Voit saada asunnon meiltä vasta, kun kaikki vuokravelat Nurmijärven Kodeille on maksettu. Jos olet asunnon vaihtaja, vuokrien tulee olla ajan tasalla, ennen kuin voimme ehdottaa sinulle vaihtoasuntoa.

Onko luottotietomerkintä este asunnon saamiselle?

Luottotietomerkintä ei ole este asunnon saamiselle. Jos sinulla on asumiseen liittyviä luottotietomerkintöjä, pyydämme sinulta näistä veloista todistuksen toimivasta maksusuunnitelmasta sinun ja velkojan kesken. Velan maksamista ulosottoon ei lasketa maksusuunnitelmaksi.

Onko kahdenkeskinen asunnonvaihto mahdollista?

Kahdenkeskinen asunnonvaihto on mahdollinen. Nurmijärven Kodit tekee lopullisen päätöksen, onnistuuko kahdenkeskinen asunnonvaihto. Kysy lisätietoja asiakaspalvelusta.

Voinko hakea isoa kolmiota tai neliötä yksin?

Voit jättää hakemuksen juuri omien toiveidesi ja tarpeidesi mukaan. Kannattaa kuitenkin huomioida, että jos saat kelalta tukia tai jos haet vuokravakuudelle maksusitoumusta kelasta, kela myöntää tuen yleensä vain silloin, jos asunto on kelan mielestä kohtuuhintainen. Kelan asumismenojen kuntakohtaisista rajoista voit lukea lisää kelan sivuilla.

Asukasvalinta

Mikä on ARA-asunto?

Suurin osa Nurmijärven Kotien asunnoista on ARA-asuntoja, eli valtion tuella rakennettuja vuokra-asuntoja. Nämä asunnot ovat kaikkien haettavissa. Valtion tuella rakennettujen asuntojen asukkaiksi on ensisijaisesti valittava kiireellisimmässä asunnontarpeessa olevat, vähävaraisimmat ja pienituloisimmat hakijat. 1.3.2025 alkaen ARA:n tehtävät siirtyvät ympäristöministeriön alaiselle Valtion tukeman asuntorakentamisen keskukselle Varkelle.

Mikä on varallisuusraja?

Valtion tuella rakennetuissa vuokra-asunnoissa on maksimivarallisuusraja. Hakijan varallisuuden täytyy olla alle varallisuusrajan, jotta hänet voidaan valita asukkaaksi ARA-asuntoon. Varallisuusraja määritellään ruokakunnan koon mukaan. Nurmijärvellä varallisuusrajat ovat seuraavat (1.1.2025):

1 Henkilö: 60 500e

2 Henkilöä: 77 000e

3 Henkilöä: 99 000e

4 Henkilöä: 121 000e

Lisähenkilöt: +5 500e

Varallisuusrajasta voidaan poiketa tietyistä syistä. Nurmijärven Kodeilla on myös kohteita, joissa varallisuusrajoja ei ole käytössä, eli voit aina hakea asuntoa vaikka varallisuusraja ylittyisi.

Miksi minulta pyydetään tietoja varallisuudesta ja tuloista?

Suurin osa Nurmijärven Kotien kohtesta on rakennettu valtion tukemalla lainalla ja niiden asukasvalintoihin liittyy tiettyjä rajoituksia. Näihin kohteisiin hakevilta henkilöiltä pyydämme aina tietyt liitteet, jotta voimme todentaa hakemuksella ilmoittamasi tiedot. Liitteet pyydetään hakijoilta viimeistään siinä vaiheessa kuin olet ottanut asunnon vastaan ennen kuin vuokrasopimus solmitaan.

Helpoin tapa toimittaa liitteet on käyttää liitepalvelua. Saat meiltä linkin liitepalveluun, kun otat meiltä asunnon vastaan. Käy tunnistautumassa liitepalveluun, ja toimita meille yhdellä klikkauksella kaikki tarvitut liitteet.

Mikä on tuloraja?

Valtion tuella rakennetuissa vuokra-asunnoissa on maksimituloraja. Hakijan kuukausitulojen täytyy jäädä rajan alapuolelle, jotta hänet voidaan valita asukkaaksi ARA-asuntoon. Tuloraja määritellään ruokakunnan koon mukaan. Vuonna 2025 yhden hengen ruokakunnan kuukausitulot eivät saa ylittää 3540 euroa. Jos ruokakuntaan kuuluu enemmän kuin yksi 18 vuotta täyttänyt henkilö, tulorajaa korotetaan kunkin tällaisen henkilön osalta 2480 eurolla. Jos ruokakuntaan kuuluu alle 18-vuotiaita lapsia, tulorajaa korotetaan ensimmäisestä lapsesta 650 eurolla ja kustakin seuraavasta lapsesta 600 eurolla.

Esimerkkejä tulorajoista:

1 aikuinen: 3540 e

2 aikuista: 6020 e

1 aikuinen ja 1 lapsi: 4190 e

2 aikuista ja 1 lapsi: 6670 e

2 aikuista ja 2 lasta: 7270 e

2 aikuista ja 3 lasta: 7870 e

Tulorajasta voidaan poiketa tietyistä syistä. Nurmijärven Kodeilla on myös kohteita, joissa tulorajoja ei ole käytössä, eli voit aina hakea asuntoa vaikka tuloraja ylittyisi.

Häiriöilmoitukset

Miten saan apua, jos naapuri aiheuttaa häiriötä?

Ensimmäiseksi kannattaa jutella häiriön aiheuttajan kanssa, jos se on mahdollista. Sen jälkeen kannattaa jättää häiriöilmoitus vähintään yhden naapurin allekirjoituksella. Kaikki häiriöilmoitukset käsitellään, ja häiriöihin puututaan. Lue lisää häiriötilanteista täällä ja ole yhteydessä Nurmijärven Kotien asiakaspalveluun, jos sinulla on kysyttävää.

Voinko menettää asunnon jos aiheutan häiriötä?

Huoneiston vuokrasopimus voidaan purkaa, jos asukas aiheuttaa vakavaa tai toistuvaa häiriötä. Noudatathan yleistä järjestyslakia, vuokrasopimusehtoja ja järjestyssääntöjä.

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi? Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään! Asiakaspalvelun yhteystiedot löydät täältä.