Asuminen

Miten varaan saunavuoron tai autopaikan?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, niin katsotaan yhdessä sinulle sopiva saunavuoro tai autopaikka.

Mistä saan lämpötolpan avaimen?

Jos sinulla on meiltä vuokrattu lämpötolpallinen autopaikka, voit noutaa tolpan avaimen Laatulukosta Klaukkalasta, osoitteesta Kiikkaistenkuja 1.

Asunnon kunnossapito

Mikä on ennakkotarkastus ja mitä siinä tarkastetaan?

Ennakkotarkastus tehdään ilman erillistä ilmoitusta viiden arkipäivän kuluessa irtisanomisilmoituksen saapumisesta. Asuntoon tullaan yleisavaimella, jos asukas ei ole kotona. Jos sinulla on lemmikkejä, niin ilmoita niistä irtisanomisilmoituksen yhteydessä. Ennakkotarkastuksessa arvioidaan asunnon kunto päällisin puolin. Emme ota kuvia asutusta asunnosta, vaan teemme ainoastaan muistiinpanoja.

Mikä on asunnon lopputarkastus ja mitä siinä tarkastetaan?

Asunnon lopputarkastus tehdään pian sen jälkeen, kun olet muuttanut asunnosta pois. Lopputarkastuksessa tarkistetaan, että asunto on vuokrattavassa kunnossa. Jos asunnossa huomataan sellaisia vikoja, jotka eivät ole normaalia asumiseen liittyvää kulumista, niin laskutamme korjauksesta pois muuttanutta asukasta. Normaalia kulumista ovat esimerkiksi pienet naarmut seinissä tai lattiassa sekä satunnaiset naulanreiät seinissä. Sen sijaan esimerkiksi huonosti tehty loppusiivous, rikkoontunut ikkuna tai tupakanhaju voidaan joutua laskuttamaan asukkaalta.

Saanko maalata seiniä?

Kaikkiin asunnossa tehtäviin muutoksiin tulee kysyä kirjallisesti lupa Nurmijärven Kodeilta. Lupa seinien maalaamiselle voidaan yleensä myöntää sillä ehdolla, että seinät palautetaan ennen pois muuttoa takaisin valkoisiksi. Jos olet asunut viisi vuotta asunnossasi, niin voit olla oikeutettu maalausetupakettiin. Lue lisää asukaseduista täällä.

Saanko asentaa astianpesukoneen?

Kaikkiin asunnossa tehtäviin muutoksiin tulee kysyä kirjallisesti lupa Nurmijärven Kodeilta. Jos asunnossasi on pesukoneliitäntä, niin lupa voidaan yleensä myöntää sillä ehdolla, että astianpesukoneen asentaa ammattilainen. Kun muutat pois, sinun tulee viedä itse hankkimasi astianpesukone mukanasi. Putki tulee myös tulpata pois muuttaessa, ja jos koneen paikalta on poistettu kaappi, se tulee asentaa takaisin.

Saanko asentaa parvekkeelle kissaverkon tai pihalle aidan?

Kaikkiin asunnossa tehtäviin muutoksiin tulee kysyä kirjallisesti lupa Nurmijärven Kodeilta. Lupa voidaan yleensä myöntää kissaverkolle tai kevytrakenteiselle aidalle sillä ehdolla, että se ei aiheuta vahinkoa rakenteille. Verkkoa kiinnittäessä ei saa tehdä reikiä rakenteisiin. Aita ei saa häiritä naapureita. Kaikki itse asennetut asiat tulee poistaa ennen pois muuttoa omalla kustannuksella.

Saanko asentaa ovisilmän tai turvalukon?

Turvalukkoon ja ovisilmään tarvitset aina Nurmijärven Kotien kirjallisen luvan. Kysythän siis meiltä ennen asennusta. Ovisilmä tulee jättää paikalleen, kun muutat pois. Asentaminen on aina omalla kustannuksella.

Saanko asentaa kaihtimet ikkunoihin?

Lasien väliin tuleviin kaihtimiin tarvitaan aina Nurmijärven Kotien kirjallinen lupa. Ne tulee myös aina jättää asuntoon, kun muutat pois. Seinään asennettavat rullaverhot ja kaihtimet eivät vaadi Nurmijärven Kotien lupaa. Jos olet epävarma, olethan yhteydessä ja varmistat asian ennen asennusta.

Asuntooni kuuluu oma piha tai parveke. Kuka sitä hoitaa?

Asukas vastaa itse oman pihansa hoidosta, ja vastuu koskee sekä omaa etu- että takapihaa. Asukkaan vastuulle kuuluu nurmikon leikkuu sekä viheralueiden, kuten pensasaidan hoito. Lumityöt kuuluvat asukkaan vastuulle sekä omalla piha-alueella että omalla parvekkeella

Huollon vastuulla on nurmikon leikkuu ja lumityöt yhteisellä piha-alueella siitä alkaen, mihin asukkaiden omat piha-alueet päättyvät.

Huolehdithan erityisesti, että talon seinustat pysyvät omalla piha-alueellasi siisteinä, eivätkä istutukset kasva kiinni seiniin.

Minulla on tuholaisia! Miten toimin?

Tuholaisepäilystä tulee ilmoittaa välittömästi huoltoyhtiölle. Huolto tarkistaa asunnon ja tilaa tuholaistorjujan tarvittaessa. Jos vuokralainen ei toimi tuholaistorjunnan ohjeiden mukaisesti ja jättää huoneiston hoitamatta, niin tämä saattaa johtaa jopa asunnon vuokrasopimuksen purkamiseen.

Kalkki kertyy vesikalusteisiin ja kylpyhuoneeseen, mikä avuksi?

Nurmijärven alueella on kalkkinen vesi, ja kalkkia kertyy helposti esimerkiksi hanoihin ja kylpyhuoneen laattoihin. Hoidathan kylpyhuoneen sekä keittiön hanoja viikoittaisella siivouksella estääksesi kalkin kertymisen. Kalkki lähtee helposti esimerkiksi Marttojen kalkinpoistovinkeillä.

Mitkä asiat kuuluvat asukkaan ja mitkä asiat huoltoyhtiön vastuulle?

Pienet jutut, kuten loisteputkien vaihto, hajulukkojen puhdistus, huoneiston sulakkeet ja palovaroittimen paristojen vaihto kuuluvat asukkaan vastuulle. Samoin asukkaalle kuuluu itse hankittujen asioiden huolto ja asennus. Huollolle kuuluvat esimerkiksi kaikki vikojen korjaukset ja tarkistukset, sekä asuntoon kuuluvien kodinkoneiden huoltaminen. Jos et ole varma, kuuluuko jokin asia huollon vai sinun vastuullesi, voit tarkistaa asian Vastuunjakotaulukosta. Jos et löydä etsimääsi tietoa, asiakaspalvelumme auttaa.

Saanko ladata sähköautoani sähkötolpasta?

Valitettavasti sähköautoja ei voi ladata sähkötolpasta. Lämmitystolppa on tarkoitettu vain ajoneuvon lämmittämiseen käynnistämistä varten.

Jos sinulla on sähköauto ja haluat keskustella vaihtoehdoista auton lataamiseen, ole yhteydessä asiakaspalveluun.

Vuokranmaksu

Mitä tukia voin saada Kelasta?

Mikäli olet maksuvaikeuksissa, selvitä Kelasta oikeutesi ainakin seuraaviin tukiin:

  • Asumisen tuet p. 020 692 210
  • Sairauspäiväraha ja tartuntatautipäiväraha p. 020 692 204
    • HUOM! Kela tarvitsee tartuntataudeista vastaavan lääkärin päätöksen eristämisestä tai karanteenista
  • Toimeentulotuki p. 020 692 207
  • Työttömyysetuus p.020 692 210
    • HUOM! Kela maksaa työttömyysetuutta vasta kun on saanut työvoimapoliittisen lausunnon TE-toimistolta ja työnhakija täyttää tuen maksamiselle asetetut ehdot.
  • Kelan puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9-16.
  • Lisätiedot ja sähköinen asiointi:https://www.kela.fi/
Miten saan apua sosiaalitoimistosta?

Voit hakea apua sosiaalitoimistosta vasta sen jälkeen, kun olet ensin hakenut Kelasta asumistukea ja toimeentulotukea. Sosiaalitoimistosta haetaan apua kirjallisella hakemuksella

Jos asukas tarvitsee apua oman taloudellisen tilanteensa kanssa tai etuuksien hakemisessa tai kotona pärjääminen huolettaa, tulee hänen kääntyä sosiaalitoimen puoleen. Sosiaalitoimen yhteystiedot:

  • Uudet asiakkaat: neuvonta ja ohjaus p. 019 226 0402 (ma-to 8-15, pe 8-13)
  • Nykyiset asiakkaat: Nurmijärven aikuissosiaalitoimen neuvonta p. 050 497 0714
Mitä tapahtuu, jos en maksa vuokraa?

Nurmijärven Kotien vuokrien perintää hoitaa Intrum Oy. Jos et maksa vuokraasi eräpäivään mennessä, Intrum lähettää sinulle noin kahden viikon kuluessa postissa maksumuistutuksen, jossa on toimintaohjeet. Sinun tulee maksaa tällä maksumuistutuksella erääntynyt vuokra, perintäkulut ja viivästyskorko Intrumille. Voit olla yhteydessä Intrumin asiakaspalveluun verkossa tai puhelimitse p. 09 229 111.

Voinko saada vuokralle maksuaikaa?

Nurmijärven Kodit ei tee asukkaiden kanssa kahdenkeskisiä maksusuunnitelmia, mutta asukas voi tehdä maksusuunnitelman Intrumin kanssa.

Jos et pysty maksamaan vuokraasi, saat intrumilta ensin maksukehoituksen, ja sen jälkeen perintäkirjeen. Perintäkirjeessä on intrumin yhteystiedot. Ota yhteyttä intrumiin ja keskustele mahdollisuudesta tehdä maksusuunnitelma.

Mitä jos joudun lomautetuksi tai työttömäksi?

Mikäli jäät työttömäksi tai sinut lomautetaan, ilmoittaudu heti TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi oma asiointi -palvelun kautta: www.te-palvelut.fi.

  • Henkilöasiakkaan puhelinpalvelu p. 029 5025 500, ma-pe klo: 9-16.15
  • TE-toimisto tekee työvoimapoliittisen lausunnon, jonka perusteella voit saada työttömyysetuutta. Jos kuulut ammattiliittoon tai työttömyyskassaan, ilmoittaudu myös silloin TE-toimistoon ja selvitä, saatko ansiosidonnaista päivärahaa.
Voinko menettää kotini maksamattomien vuokrien takia?

Intrum voi tehdä haasteen käräjäoikeuteen, mikäli sinulta kertyy vuokrarästejä useammalta kuukaudelta. Jos sinulla on siis vaikka osakin vuokrasta maksamatta useamman kuukauden ajalta, olet vaarassa menettää kotisi.

Käräjäoikeudesta tuleva tuomio tarkoittaa, että vuokrasopimus päättyy välittömästi ja toimeenpannaan häätö. Ulosottoviranomainen määrää päivämäärän, jolloin asukkaan tulee viimeistään muuttaa pois. Jos asukas ei ole tällöin muuttanut pois, asunto tyhjennetään ja lukot vaihdetaan. Tästä jää myös merkintä luottotietoihin.

Mikäli et saa vuokrarästiä maksetuksi maksukehotuksen eräpäivään mennessä, kannattaa olla yhteydessä Intrumiin ja tarvittaessa tehdä intrumin kanssa maksusuunnitelma. 

Asunnon hakeminen

Haluan hakea asunnon vaihtoa. Miten toimin?

Jos haluat vaihtaa asuntoa Nurmijärven Kodeilla, voit hakea ihan normaalisti asuntoa asuntohakemuksella. Asunnonvaihtohakemukset käsitellään samalla tavalla, kuin kaikki muutkin meille saapuvat hakemukset, ja saat yleensä jo seuraavana arkipäivänä meiltä vahvistusviestin hakemuksen saapumisesta.

Voinko hakea asuntoa, jos minulla on Nurmijärven Kodeille vuokravelkaa?

Voit saada asunnon meiltä vasta, kun kaikki vuokravelat Nurmijärven Kodeille on maksettu. Jos olet asunnon vaihtaja, vuokrien tulee olla ajan tasalla, ennen kuin voimme ehdottaa sinulle vaihtoasuntoa.

Onko luottotietomerkintä este asunnon saamiselle?

Luottotietomerkintä ei ole este asunnon saamiselle. Jos sinulla on asumiseen liittyviä luottotietomerkintöjä, pyydämme sinulta näistä veloista todistuksen toimivasta maksusuunnitelmasta sinun ja velkojan kesken. Velan maksamista ulosottoon ei lasketa maksusuunnitelmaksi.

Onko kahdenkeskinen asunnonvaihto mahdollista?

Kahdenkeskinen asunnonvaihto on mahdollinen. Nurmijärven Kodit tekee lopullisen päätöksen, onnistuuko kahdenkeskinen asunnonvaihto. Lue kahdenkeskisen asunnonvaihdon pelisäännöistä täällä.

ARA-asuminen

Mikä on ARA-asunto?

Suurin osa Nurmijärven Kotien asunnoista on ARA-asuntoja, eli valtion tuella rakennettuja vuokra-asuntoja. Nämä asunnot ovat kaikkien haettavissa. ARA-asuntojen asukkaiksi on ensisijaisesti valittava kiireellisimmässä asunnontarpeessa olevat, vähävaraisimmat ja pienituloisimmat hakijat.

Mikä on ARA-asunnon varallisuusraja?

ARA-asunnoissa on olemassa maksimivarallisuusraja. Hakijan varallisuuden täytyy mahtua varallisuusrajoihin, jotta hänet voidaan valita asukkaaksi ARA-asuntoon. Varallisuusraja määritellään ruokakunnan koon mukaan. Nurmijärvellä varallisuusrajat ovat seuraavat:

1 Henkilö: 60 500e

2 Henkilöä: 77 000e

3 Henkilöä: 99 000e

4 Henkilöä: 99 000e

Lisähenkilöt: +5 500e

Miksi minulta pyydetään liitteitä?

Hakijoita pyydetään toimittamaan tietyt liitteet, joista ilmenee esimerkiksi varallisuuden sekä tulojen määrä, sekä muut asunnontarpeen kiireellisyyteen liittyvät asiat. Nämä liitteet vaaditaan ARA:n asukasvalintaoppaassa, jota noudatamme. Liitteet pyydetään kaikilta ARA-asuntojen hakijoilta viimeistään ennen kuin vuokrasopimus solmitaan. Liitteillä todennetaan hakijan hakemuksella ilmoittamat tiedot esimerkiksi varallisuudesta.

Häiriöilmoitukset

Miten saan apua, jos naapuri aiheuttaa häiriötä?

Ensimmäiseksi kannattaa jutella häiriön aiheuttajan kanssa, jos se on mahdollista. Sen jälkeen kannattaa jättää häiriöilmoitus vähintään yhden naapurin allekirjoituksella. Kaikki häiriöilmoitukset käsitellään, ja häiriöihin puututaan. Lue lisää häiriötilanteista täällä ja ole yhteydessä Nurmijärven Kotien asiakaspalveluun, jos sinulla on kysyttävää.

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi? Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään! Asiakaspalvelun yhteystiedot löydät täältä.