Hyvä ilmapiiri alkaa itää pienistä asioista: tervehdi ja hymyile. Kun toimit huomaavaisesti, korjaat jälkesi ja tarjoat apua, yhteishenki alkaa kasvaa kohisten. Kokeile myös kehua ja kiittää naapuria ja huomaat ennen pitkää, miten naapurisopu puhkeaa kukkaan.
Nurmijärven Kotien asukkaat elelevät enimmäkseen sulassa sovussa keskenään. Joskus naapurisopu joutuu koetukselle, jos naapurin elämä aiheuttaa häiriötä. Kohtelias keskustelu on aina paras tapa selvittää asiat. Näin korona-aikana ei oikein voi soittaa naapurin ovikelloa, mutta ota asia puheeksi, jos törmäät naapuriin pihalla.
Heippalaput ja someavautumiset eivät koskaan ratkaise ongelmia vaan lisäävät eripuraa. Jos et keksi mitään muuta keinoa kertoa naapurille häiriöstä, muista muotoilla viestisi ystävällisesti. Kannattaa lähettää vain sellaisia viestejä, joita itsekin olisi kiva saada.
Vuokranantaja auttaa ongelmien selvittämisessä
Jos häiriö kaikesta huolimatta jatkuu, voit tehdä kirjallisen häiriöilmoituksen. Häiriöilmoitukseen tarvitset vähintään yhden naapurin allekirjoituksen.
Vuokranantajana me voimme ryhtyä toimenpiteisiin vain kirjallisen häiriöilmoituksen perusteella. Kun saamme häiriöilmoituksen, otamme pikaisesti yhteyttä sekä ilmoittajaan että ilmoituksen kohteeseen. Asumisrauha on meille tärkeä asia ja siksi asumisneuvojamme Heidi Granström da Veiga selvittää perusteellisesti jokaisen häiriöilmoituksen taustat.
Jatkuvasta ja vakavasti naapureita häiritsevästä elämästä ja järjestyssääntöjen rikkomisesta annamme vuokralaiselle kirjallisen varoituksen. Jos häiriö jatkuu varoituksen jälkeen ja samasta asiasta tulee uusi häiriöilmoitus, puramme vuokrasopimuksen ja asukas menettää kotinsa. Monille tulee yllätyksenä, että yksi varoitus riittää.
Jos kaipaat neuvoja naapurisopuun liittyen, voit ottaa yhteyttä asumisneuvoja Heidi Granström da Veigaan, puh. 040 317 4458 tai heidi.granstrom@nurmijarvenkodit.fi
Mitä on häiritsevä elämä? Lue lisää Hyvä vuokratapa -ohjeesta.
Marjut Joensuu
Toimitusjohtaja
Nurmijärven Kodit